Vznik a vývoj gramofonů a osobních automobilů probíhal historicky víceméně souběžně. První osobní automobil byl veřejnosti představen a patentován roku 1885 a začal být prodáván o několik let později. Prototyp prvního gramofonu byl vytvořen v roce 1887 a prodej komerční verze gramofonu začal o několik let později. Do automobilů byly už přímo z výroby nebo na objednávku montovány rádio přijímače. Kvalita radio signálu ale nedosahovala kvality audio přenosu gramofonové desky. Další nevýhodou radio přijímačů byla nemožnost přehrávat oblíbené nahrávky kdykoli a kolikrát posluchač chtěl.
S myšlenkou instalovat gramofon přímo do vozu přišla jako první společnost CBS Labs pro výrobce aut firmu Chrysler. V polovině 50tých let se možnost poslouchat oblíbené gramo desky v autě stala realitou. Výrobci začali umísťovat gramofony do spodní části palubní desky. Výhodou byla dobrá přístupnost k vložení gramo desky. Mini gramofon byl v blízkosti dalších ovládacích prvků auta. Místa pro přístroj k přehrávání audio nosičů bylo relativně dost. Americká auta byla v době instalací malých gramců prostornější než většina evropské či asijské produkce. Ostatně většinou větší než vozy pro zbytek světa, zůstávají auta pro trh USA i nadále.
Populární se stal malý gramofon do auta od firmy Chrysler. Známá automobilka z Michiganu prodávala gramofonový systém pod názvem „Highway Hi-Fi“ jako první už v roce 1956. Audio systém přehrával sedmi palcové desky i na horších silnicích díky mechanismu odpružení šasí a „auto konstrukci“ raménka. Prodávány byly speciální „auto gramofonové desky“, které měli stopáž v rozmezí 45 až 60 minut na každé straně. Otáčeli se pomalu, rychlostí 16⅔ otáček za minutu a vydavatelem byla společnost Columbia. Nabídka titulů byla široká od výběrů populárních hitů, vyprávění pro děti, klasickou hudbu až po muzikály. Gramo systém se vyráběl dva roky. Důvodem mohla být relativně vysoká cena zařízení, 200 USD je na dnešní poměry zhruba 1700 USD. Dalším důvodem byla omezená nabídka titulů gramo desek na 16⅔ otáček jen od firmy Columbia.
V roce 1960 uvedla na trh automobilka Chrysler druhý model gramofonu s názvem RCA Victor auto. „Victrola“ stála jen 52 USD a dovolovala přehrávat desky s větším průměrem. Podstatně nižší cena, zásobník na 14 nahrávek a možnost přehrávat na vyšší rychlost 45 RPM. Ideální kombinace která umožnila přehrávat gramofonové desky až 2½ hodiny bez přestávky. Obsluha zásobníku s deskami byla jednoduchá a řidič se mohl stále věnovat řízení. Spojení originálního auto-audio-systému pro gramofonové desky a automobilky Chrysler je logické. V Detroitu totiž vzniklo a produkovalo nahrávky i světoznámé hudební vydavatelství Motown Records. Desky z Motown neměli otáčky 16 RPM. Pro přehrávání větších desek s obvyklejšími otáčkami se používal novější automobilový gramo systém.
S dalším gramofonem do auta přišla firma Norelca. Model „Auto Mignon“ dokázal přehrát jen desky rychlostí 45 otáček za minutu. Po 4½ minutách musel řidič desku vysunout a otočit. Častá manipulace snižovala koncentraci řidičů na vlastní řízení vozu a tím celkovou bezpečnost jízdy. Další nevýhodou systému byla absence auto měniče nahrávek. V rámci příslušenství nebyl k přehrávači dodáván ani externí zásobník na desky.
Mini-gramo-auto systém vyvinula i evropská firma Philips. Malý gramofon přehrával desky o průměru 7 palců. Stal se relativně rozšířeným a ještě dnes je možné na burzách s gramofony, bleších trzích nebo internetu na tento „auto gramec“ narazit. Ve své době jej propagovali televizní a sportovní hvězdy. V USA například světoznámý boxer Muhammed Ali.
Další producenti zabudovali „auto gramofon“ mezi sedačku řidiče a spolujezdce. Tvarem i barevně sladili přístroj s interiérem vozu. S přiklopeným krytem mohl gramofon sloužit i jako loketní opěrka :-). U velkých automobilů určených pro USA bylo umístit malý gramofon mezi sedačky jednoduché. V případě evropského nebo přímo českého auta by bylo třeba vybrat širší modely aut. Například některé z osobních auto od Tatry by mohlo vyhovovat.
Zkušenosti mnoha řidičů potvrdily, že „auto gramofony“ dokázaly udržet jehlu v drážce i na nerovných silnicích. Přenos zvuku z gramofonu nebyl narušen nezpevněnou vozovkou, dírami ve vozovce ani prudším zabržděním. Cenou za vyšší přítlak hrotu bylo rychlejší opotřebení gramofonových desek a hrotů přenosky. RCA gramofony také někdy zrychlovaly otáčky desek a zkreslený poslech otravoval posluchače.
Novější verze úpravy se přetavila v nápad umístit „mobilní gramofon“ do prostoru sklápěcí přihrádky spolujezdce. Na přístroj se nepráší, je chráněn proti nechtěnému poškození a elegantně schován. Po vyklopení dveří přihrádky a povytažení lze přehrávat gramofonové desky všech obvyklých rozměrů. Jak dokazuje obrázek, s barvou interiéru vozu je možné sladit i barvu vinylové desky.
Mobilní DJ gramofony
Mobilní DJové většinou používají pro dopravu na místa svého vystoupení auta. Když už gramofony a mixážní pult v autě mají naloženy, může být výhodou začít hrát přímo z vozu. DJ gramofony jsou už sestaveny a kabely propojeny. Zbývá jen připojit se na zesilovač v místě akce. Navíc, ne vždy se mobilním DJům poštěstí mít techniku chráněnou zábranami nebo hrát s hlídaného pódia. V takových případech může být míchání desek přímo z osobního auta nebo dodávky výhoda. Přímo do auta se většina otravných účastníků produkcí neodváží.
První z možností je umístit gramce do kufru. Ke dvou DJ gramofonům lze přidat i mixážní pult a další zdroj audio signálu. Na obrázku je kombinováno s přenosným počítačem (laptoopem). DJ technika bývá položena na desce v prostoru kufru auta a přímo z kufru se hudba i míchá.
Druhou variantou je systém s gramofony z kufru auta vysunout. Na bázi vodorovně otočných a výsuvných desek je možné techniku vysunout mimo prostor kufru. DJ tak získá více místa pro pohyb obou rukou a lepší přehled. Auto DJ systémy lze také svisle posouvat a stranově polohovat. Na obrázku je do kufru zabudována i reprodukční soustava.
Ortodoxní fanoušci mixování desek z auta budou volit ještě propracovanější DJ systém. Vysouvat lze celou zadní konstrukci auta. Několika pohyby tak má „dýdžej“ připravenu veškerou techniku na hraní i včetně výkonných reproduktorů. Elegantní a komplexní řešení pro mobilního DJe. Nevýhodou může být „trochu“ vyšší cena úpravy.
Faktem zůstává, že použití gramofonů se v autech masivně neuchytilo. Přesto přehrávání v autě nebo míchání gramofonových desek z auta, mělo, má a bude mít své příznivce.
Zdroje:
Před 125 lety vynalezl Gottlieb Daimler první automobil, P.Kološ, L.Maňourová, Irozhlas.cz 29.8.2010
https://www.irozhlas.cz/veda-technologie_technologie/pred-125-lety-vynalezl-gottlieb-daimler-prvni-automobil_201008292347_lmanouro
Volta Graphophone (Rok patentu Gramofonu E.Berlinerem )
https://en.wikipedia.org/wiki/Phonograph
Turn! Turn! Turn! A History of Turntables, Russell Hall, 2013.08.13
http://www.gibson.com/news-lifestyle/features/en-us/turn!-turn!-turn!-a-history-of-turntables.aspx
History-of-the-record-player-part-i-the-early-years, Gear History, J.Mayhew, 2015.09.21,
https://reverb.com/news/history-of-the-record-player-part-i-the-early-years
Record players were the infotainment systems of the 1950s and ’60s
Early adventures in mobile fidelity, Sharon Riley, 2014.04.12
https://www.consumerreports.org/cro/news/2014/04/record-players-were-the-infotainment-systems-of-the-1950s-and-60s/index.htm